Lerarentekort en docentvluchtelingen
Het gebrek aan goede docenten vraagt om creatieve oplossingen van scholen en schoolbesturen. Docentvluchtelingen willen graag van hun passie ook in Nederland weer hun werk maken en er zo aan bijdragen dat het lerarentekort verkleind wordt.
Leerwerktraject
Het is van belang dat docentvluchtelingen eerst een goed leerwerktraject volgen. Ze worden dan bijgeschoold in pedagogiek en vakdidactiek en verbeteren hun Nederlandse taalvaardigheid van taalniveau B1 naar B2. Tijdens een intensieve stage leren ze de Nederlandse schoolcultuur kennen en de in de praktijk benodigde schooltaal en vaktaal. Bovendien kunnen docentvluchtelingen met hun levenservaring een verrijking zijn voor de schoolpopulatie als het gaat om inclusie.
Spannend
Docentvluchtelingen vinden het spannend om te solliciteren en op school te starten. Ze zijn wat minder zeker en uitgesproken in taal en weten dat de aanpassing aan de Nederlandse schoolcultuur veel van hen vraagt. Zeker als een school oog heeft voor deze verschillen, zal een docentvluchteling al snel een volwaardige bijdrage leveren.
Coaching
Een goede coach die bereid is zich in deze verschillen te verdiepen is onmisbaar voor een docentvluchteling. Dat geldt ook voor een vaksectie en het docententeam.
Taal
Startende docenten hebben na hun lerarenopleiding het taalniveau C1. Na het leerwerktraject hebben docentvluchtelingen taalniveau B2. Daarom is het belangrijk dat zij in hun eerste baan ook op het gebied van taal op steun vanuit de school kunnen rekenen. Het helpt hen enorm als zij belangrijke documenten aan een collega kunnen voorleggen. Denk daarbij aan toetsen, berichten aan ouders en belangrijke mails. Vaak willen startende docentvluchtelingen in hun eerste jaar een cursus doen van B2 naar C1 om echt voldoende taalniveau te ontwikkelen. Wellicht kan de school zo’n cursus faciliteren.
Positieve integratie
Onderzoek wijst uit dat vroegtijdige arbeidsparticipatie enorm bijdraagt aan integratie. En dat taalverwerving op de werkvloer, mits goed begeleid en zo mogelijk gekoppeld aan een cursus, leidt tot effectieve en efficiënte taalontwikkeling. Voor professionele ontwikkeling en duurzame arbeidsparticipatie is dat voor zowel werkgever als werknemer van groot belang.
Financiering: subsidieregeling ‘Statushouders en de stap naar de klas’
Scholen kunnen subsidie aanvragen om statushouders met een in Nederland erkende onderwijsbevoegdheid, via een ondersteuningsprogramma te begeleiden naar een onderwijsgevende functie in het Nederlandse onderwijs. Het ondersteuningsprogramma omvat het geheel van begeleiding op school en een aanvullende opleiding bij een opleidingsaanbieder, zoals een hogeschool. Met de subsidieregeling kunnen scholen een tegemoetkoming in de financiering van 10.000 euro krijgen per docentvluchteling voor de opleidings- en begeleidingskosten.
Meer informatie is beschikbaar over subsidievoorwaarden en de aanvraag en de volledige wettelijke regeling.
Meer weten?
Dan is de volgende informatie wellicht interessant:
- Welke stappen docentvluchtelingen doorlopen op weg naar werk als docent.
- Leerwerktrajecten
- Publicatie over DVDK in nieuwsbulletin van de VO-raad
- Artikel Wat doet wiskundedocent Hüdaverdi om weer voor de klas te staan?
- Hoe is de praktijk op scholen?
- Genoeg blijvende en goed blijvende leraren
- Voion: Docentvluchteling voor de klas?
Zijn er vragen? Stuur een mail naar docentvluchteling@gmail.com.