Informatie voor COA en gemeenten

Vluchteling en ook docent

Sommige statushouders waren in het land van herkomst docent. Zo bleek dat er enkele jaren geleden 250 wiskundedocenten van elders in ons land een statusverzoek hadden ingediend.

Met het lerarentekort zien we natuurlijk graag dat zij ook in Nederland weer ‘voor de klas’ kunnen. Velen van hen willen van hun passie voor onderwijs ook hier weer hun werk maken.

Wat doet Docentvluchteling voor de Klas (DVDK)?

DVDK (Docentvluchteling voor de Klas) is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland met het doel docentvluchtelingen de weg te wijzen, zodat zij goed voorbereid in het onderwijs kunnen gaan werken. DVDK zet zich in om vanaf hun komst in Nederland docentvluchtelingen de weg te wijzen naar hulp en ondersteuning, en vindt dat expertise van lerarenopleidingen (op hogescholen en universiteiten) onmisbaar is om de kwaliteit van bijscholingstrajecten voor hen te waarborgen. DVDK ziet dat docentvluchteling die eenmaal een goed traject hebben doorlopen, duurzaam aan het werk komen in het onderwijs. Dat draagt bij aan positieve integratie én aan reductie van het lerarentekort. Bovendien doen deze docentvluchtelingen geen beroep meer op gemeenschapsgeld, zoals uitkeringen.

Op deze website geven we voor betrokkenen veel informatie, die voortgekomen is uit onze ervaringen sinds 2020 en de vele gesprekken met de doelgroep: docentvluchtelingen.

Casemanagers van COA en inburgeringscoaches bij gemeenten kunnen daar ook veel profijt van hebben. Hieronder staan een aantal tips.

Taal

Natuurlijk is voor docenten een goede Nederlandse taalvaardigheid nodig. Daarom hebben we hier voor docentvluchtelingen concrete adviezen om zo snel mogelijk met taalverwerving te starten.

Tips voor casemanagers COA:

  • wijs de asielzoekers op deze website (er is rechtsboven een knop om taal op Engels e.d. in te stellen) en stimuleer hen de informatie door te nemen
  • help asielzoekers bij het zoeken van een taalmaatje, verwijs naar taalcafé en andere initiatieven waar taalverwerving centraal staat
  • overleg met de asielzoeker of hij/zij weer als docent wil gaan werken en zoek uit welke leerwerktrajecten dan het meest geschikt zijn
  • als een docentvluchteling taalniveau A2 heeft bereikt en wiskundedocent is: ondersteun haar/hem bij de aanmelding voor de vakdidactiekdagen.
  • ga na of de docentvluchteling gebruik kan maken van de UAF-Academy

Als een asielzoeker status heeft gekregen:

  • geef aan dat de docentvluchteling vanwege het leerwerktraject graag uitgeplaatst wil worden naar een gemeente vanwaar het leerwerktraject goed bereikbaar is (totaal maximaal 45 minuten reistijd)
  • bied de mogelijkheid om z.s.m. aan een COA-taalcursus deel te nemen
  • breng de docentvluchteling z.s.m. in contact met een inburgeringscoach van de gemeente
  • ondersteun de docentvluchteling bij het aanvragen van de diplomawaardering en de erkenning van de onderwijsbevoegdheid; let op: voor docentvluchtelingen dient dit niet bij IDW te gebeuren, maar bij DUO. Zie hier.

Tips voor inburgeringscoaches van (of namens) gemeenten:

  • ga na of de hierboven voor casemanagers COA aangegeven tips allemaal zijn opgevolgd (met name de diplomawaardering en de erkenning van onderwijsbevoegdheid zijn essentieel)
  • bied de mogelijkheid om z.s.m. aan een taalcursus te beginnen, zodat het taalniveau B1 bereikt wordt. Vaak hebben docentvluchtelingen voorkeur voor een versnelde taalcursus.
  • maak een tijdpad waarin taalcursus naar B1, ondersteuning van taalmaatje en/of vakmaatje en leerwerktraject (en eventueel deelname aan vakdidactiekdagen wiskunde) zijn ingepland en bespreek de mogelijke financiële ondersteuning (uitkering, bijdrage leerwerktraject, reiskosten en studiematerialen)
  • financier de opleidingskosten voor een leerwerktraject waarin de (door DUO) bevoegd verklaarde docenten worden bijgeschoold zodat zij in Nederland voldoende bekwaam zijn om een baan op niveau te verwerven en duurzaam (dus niet kort tijdelijk) les kunnen gaan geven; informeer vooraf naar de kosten en ga na of de kwaliteit van het leerwerktraject goed spoort met wat op reguliere lerarenopleidingen (hogescholen, universiteiten) wordt geëist 
  • ondersteun bij de aanmelding voor een leerwerktraject; elk traject biedt een intake, waarin wordt onderzocht of de docentvluchteling voldoet aan voorwaarden m.b.t. taal, motivatie en beroepskwalificaties
  • motiveer de docentvluchteling dóór te zetten, want voor sommigen vraagt taalverwerving veel energie en tijd en wordt gaandeweg het leerwerktraject (met name tijdens de schoolstage) duidelijk dat de rol van een docent in Nederland verschilt van de rol die de docentvluchteling gewend was

Zijn er vragen? Stuur ons een bericht.

Wil je je collega’s informeren? Hieronder vind je een concept informatief bericht over DVDK.

Reacties zijn gesloten.