Informatie voor COA en gemeenten

Vluchteling en ook docent

Sommige statushouders waren in het land van herkomst docent. Zo bleek dat er enkele jaren geleden 250 wiskundedocenten van elders in ons land een statusverzoek hadden ingediend.

Met het lerarentekort zien we natuurlijk graag dat zij ook in Nederland weer ‘voor de klas’ kunnen. Velen van hen willen van hun passie voor onderwijs ook hier weer hun werk maken.

Het project DVDK (Docentvluchteling voor de Klas) is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland met het doel docentvluchtelingen de weg te wijzen, zodat zij goed voorbereid in het onderwijs kunnen gaan werken.

Op deze website geven we voor betrokkenen veel informatie, die voortgekomen is uit onze ervaringen sinds 2020 en de vele gesprekken met de doelgroep: docentvluchtelingen.

Casemanagers van COA en inburgeringscoaches bij gemeenten kunnen daar ook veel profijt van hebben. Hieronder staan een aantal tips.

Taal

Natuurlijk is voor docenten een goede Nederlandse taalvaardigheid nodig. Daarom hebben we hier voor docentvluchtelingen concrete adviezen om zo snel mogelijk met taalverwerving te starten.

Tips voor casemanagers COA:

  • wijs de asielzoekers op deze website (er is rechtsboven een knop om taal op Engels e.d. in te stellen) en stimuleer hen de informatie door te nemen
  • help asielzoekers bij het zoeken van een taalmaatje, verwijs naar taalcafé en andere initiatieven waar taalverwerving centraal staat
  • overleg met de asielzoeker of hij/zij weer als docent wil gaan werken en zoek uit welke leerwerktrajecten dan het meest geschikt zijn
  • als een docentvluchteling taalniveau A2 heeft bereikt en wiskundedocent is: ondersteun haar/hem bij de aanmelding voor de vakdidactiekdagen.
  • ga na of de docentvluchteling gebruik kan maken van de UAF-Academy

Als een asielzoeker status heeft gekregen:

  • geef aan dat de docentvluchteling vanwege het leerwerktraject graag uitgeplaatst wil worden naar een gemeente vanwaar het leerwerktraject goed bereikbaar is (totaal maximaal 45 minuten reistijd)
  • bied de mogelijkheid om z.s.m. aan een COA-taalcursus deel te nemen
  • breng de docentvluchteling z.s.m. in contact met een inburgeringscoach van de gemeente
  • ondersteun de docentvluchteling bij het aanvragen van de diplomawaardering en de erkenning van de onderwijsbevoegdheid; let op: voor docentvluchtelingen dient dit niet bij IDW te gebeuren, maar bij DUO. Zie hier.

Tips voor inburgeringscoaches van (of namens) gemeenten:

  • ga na of de hierboven voor casemanagers COA aangegeven tips allemaal zijn opgevolgd (met name de diplomawaardering en de erkenning van onderwijsbevoegdheid zijn essentieel)
  • bied de mogelijkheid om z.s.m. aan een taalcursus te beginnen, zodat het taalniveau B1 bereikt wordt
  • als een docentvluchteling op weg is naar taalniveau B1: ondersteun bij de aanmelding bij UAF met het oog op deelname aan een leerwerktraject
  • maak een tijdpad waarin taalcursus naar B1, ondersteuning van taalmaatje en/of vakmaatje en leerwerktraject (en eventueel deelname aan vakdidactiekdagen wiskunde) zijn ingepland en bespreek de mogelijke financiële ondersteuning (uitkering, bijdrage leerwerktraject, reiskosten en studiematerialen)
  • ondersteun bij de aanmelding voor een leerwerktraject; elk traject biedt een intake, waarin wordt onderzocht of de docentvluchteling voldoet aan voorwaarden m.b.t. taal, motivatie en beroepskwalificaties
  • motiveer de docentvluchteling door te zetten, want voor sommigen vraagt taalverwerving veel energie en tijd en wordt gaandeweg het leerwerktraject (met name tijdens de schoolstage) duidelijk dat de rol van een docent in Nederland verschilt van de rol die de docentvluchteling gewend was

Zijn er vragen? Stuur een mail naar docentvluchteling@gmail.com.

Reacties zijn gesloten.